درمانی با هدف جلوگیری از تخریب سلولهای بتا توسط سیستم ایمنی

13 اکتبر 2016- محققان بریتانیایی در حال ابداع درمانی با هدف محدود نمودن آسیب های ناشی از حمله‌ی سیستم ایمنی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هستند، چنانچه این روش درمانی موفقیت آمیز باشد می تواند به تزریق منظم انسولین به این افراد پایان دهد.

دانشمندان دانشگاه کمبریج از دارویی برای تنظیم سیستم ایمنی بدن استفاده کردند، آنها امیدوارند این دارو بتواند حمله‌ی سلولهای سیستم ایمنی به سلولهای بتا در پانکراس بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را متوقف کند.

در این مطالعه‌ی جدید که نتایج آن در مجله‌ی PLOS Medicineمنتشر گردید، محققان دارویی بنام aldesleukinکه یک اینترلوکین 2 نوترکیب است، را آزمایش نمودند.

در حال حاضر از اینترلوکین 2(IL-2) در دوزهای بالا برای درمان انواع خاصی از سرطان پوست، تومورهای کلیه استفاده می شود، این ماده در دوزهای بسیار پایین‌تر قادر به افزایش توانایی سلولهای Tتنظیمی (Tregs) برای جلوگیری از تخریب ارگانهای بدن توسط سیستم ایمنی است. در این تحقیق از 40 بیمار که دیابت نوع 1 در آنها به تازگی آغاز شده بود، ثبت نام گردید. به همه‌ی افراد شرکت کننده یک دوز اینترلوکین 2 داده شد و این افراد تحت نظارت شدید برای عملکرد سیستم ایمنی قرار گرفتند.

بررسی‌ها نشان داد که این دوز می‌تواند تولید سلولهای Tregsرا بین 10 تا 20 درصد افزایش دهد اما این میزان افزایش سبب سرکوب سیستم دفاع طبیعی بدن در برابر باکتریها یا ویروس‌های نمی شود.

محققان دریافتند که استفاده از دوز روزانه ی این دارو موجب مقاوم شدن سلولهای Tregsبه دارو می گردد، این موضوع نشان می‌دهد که برای رسیدن به نتایج مطلوب نباید دارو بر اساس یک دوز ثابت روزانه به بیماران داده شود.

 دکتر Waldron-Lynchمحقق ارشد این پژوهش می گوید: تحقیقات ما در مراحل اولیه‌ی خود است اما در این تحقیق ما از یک دارو که بطور طبیعی در بدن تولید می شود، برای بازگرداندن سیستم ایمنی به حالت سالم استفاده کردیم، در حالیکه در تحقیقات پیشین تمرکز بر روی سرکوب سیستم ایمنی بود، ما به دنبال تنظیم مجدد آن هستیم، قدم بعدی ما یافتن یک رژیم بهینه ی درمانی برای بیماران است زیرا مقادیر کم این دارو از تخریب اندام‌های بدن توسط سیستم ایمنی نمی‌تواند جلوگیری نماید و مقادیر زیاد آن می تواند سبب مختل شدن دفاع طبیعی بدن در برابر باکتریها و ویروسهای مهاجم شود اما تنها مقدار صحیح و بهینه‌ ای از آن، ما را به هدفمان که جلوگیری از تخریب سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است، می رساند.

او افزود: هدف ما ابداع درمانی است که بتواند از تخریب سلولهای بتا توسط سیستم ایمنی بدن در مراحل اولیه‌ی بیماری جلوگیری نماید و بیمار را از تزریق طولانی مدت و روزانه‌ی انسولین بی نیاز کند.

محققان تاکید کردند که این درمان برای بیمارانی که به تازگی بیماری دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده است و بدن آنها هنوز مقادیری انسولین تولید می کند، موثر خواهد بود.

Angela Wippermanمدیر ارشد ارتباطات تحقیقاتی در JDRF- سازمانی که به تأمین بودجه ی این تحقیق کمک نموده است- گفت: تحقیقات ایمنی درمانی، پتانسیل تغییر زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را دارد، ما مشتاقانه در انتظار گام‌های بعدی این تیم تحقیقاتی با استعداد هستیم.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/type-1-diabetes-research-aims-to-limit-damage-caused-by-immune-system-91815705.html